Podstawy

Zalety i zasady zdrowego odżywiania

Zalety i zasady

Trzeba słuchać swojego ciała. Nasze ciało reaguje na troskę, którą mu okazujesz.

Proces jedzenia jest prawdopodobnie najbardziej intymną interakcją z naszym światem – to co jemy, staje się częścią naszego organizmu. Lecz inne czynniki takie jak aktywność fizyczna, zdrowie emocjonalne i psychiczne oraz dobry stan środowiska, są równie istotne.

Organizm nasz czerpie korzyści ze związków chemicznych obecnych w żywności, gdy dostarczane są razem: odrzuca jedne i przyswaja drugie, tak jak uznaje za słuszne. Trudno bardziej to zaakcentować – to podstawa rozumienia, czym jest dobre odżywianie.

Zacznij o siebie dbać, zanim zachorujesz, a wtedy zawsze będziesz zdrowy.

Korzyści płynące ze zdrowego stylu życia są ogromne. Dzięki niemu można:

  • żyć dłużej,
  • czuć się i wyglądać młodziej,
  • mieć więcej energii,
  • stracić na wadze,
  • obniżyć stężenie cholesterolu,
  • zapobiec chorobie serca,
  • obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworów,
  • zachować wzrok na stare lata,
  • zapobiec cukrzycy,
  • znacznie zmniejszyć potrzebę stosowania leków,
  • zachować mocne kości,
  • zapobiec kamieniom nerkowym,
  • złagodzić zatwardzenie,
  • obniżyć ciśnienie krwi,
  • pokonać artretyzm,
  • i wiele więcej….

Nie starajcie się doszukiwać przyczyn braku zdrowia, niepowodzeń w kimkolwiek. Wszystko w pierwszej kolejności jest zawarte w nas samych i zależy od naszego myślenia, świadomości, harmonii duchowych i fizycznych procesów organizmu. To tylko niektóre korzyści. Wystarczy zmienić dietę, nie ma prostszego sposobu, względnie pozbawionego wysiłku i niosącego tak niezwykłe korzyści.

Należy żyć nie po to, aby jeść, a jeść po to, aby żyć
-  Sokrates
Podstawowe zasady odżywiania:
  • Wzajemny stosunek produktów żywnościowych powinien być następujący:
    – pokarm pochodzenia roślinnego około 50-60%
    – węglowodany 20-30%
    – białka 5-10%
  • Stopniowo wykluczaj ze swojego jadłospisu wszystkie rafinowane i nienaturalne produkty (wędliny, margaryny, przetwory, ocet spirytusowy, białą mąkę, zupy w proszku, różne sosy, wyroby cukiernicze, itp.).
  • Ograniczaj do minimum spożycie cukru i produktów zawierających cukier oraz jego dietetycznych zamienników (cukier zastąp miodem lub stewią).
  • Ogranicz spożycie środków pobudzających (kawy, czarnej herbaty, mięsa, bulionów mięsnych, mocnego alkoholu).
  • Zredukuj do minimum spożycie pieczywa drożdżowego.
  • Jedz wszystko, co rośnie na ziemi, w ziemi, na drzewach (spożywaj w postaci surowej, gotowanej, kiszonej, suszonej, dobrze byłoby, gdyby produkty były wyhodowane w rejonie, w którym mieszkasz).
  • Nie gotuj i nie siadaj do stołu w gniewie.
  • Płyny pij nie później niż 10-15 minut przed jedzeniem i po 1,5-2 godzinach po jedzeniu. Po jedzeniu przepłukaj jamę ustną 2-3 łyżkami wody.
  • W związku z ciągłym odwodnieniem organizmu zaczynając od rana, na czczo pij wodę (najlepiej ciepłą, może być z cytryną), pij w ciągu dnia wodę z dodatkiem odrobiny soli (1g na 1 l wody albo 0,5 płaskiej łyżeczki na 2 l wody).
  • Naucz się dokładnie przeżuwać pokarm, aż do chwili gdy zniknie w ustach specyficzny dla niego smak (proces zaspokojenia głodu odbywa się szybciej, zjadasz mniej jedzenia i unikasz nadmiernej otyłości).
  • Jedzenie nie jest głównym warunkiem zdrowia, ważniejsze są: ruch, oddychanie świeżym powietrzem, zabiegi wodne (kąpiele, naprzemienne prysznice) i pozytywne nastawienie do życia.
  • Przestań liczyć kalorie, cyfry na opakowaniach powstały w drodze teorii, a w praktyce, wewnątrz układu trawiennego proces spalania posiłków jest zupełnie inny.
  • Możesz jeść tak dużo, jak chcesz, a mimo to tracić na wadze – pod warunkiem, że jesz  właściwe pokarmy.
  • Nie myl uczucia głodu z apetytem, pierwsze to oznaka chorego układu trawiennego, drugie – oznaka zdrowia. Długotrwały głód powoduje spowolnienie metabolizmu, czyli reakcję obronną organizmu.

3 komentarzy

  • Bardzo ciekawe przemyślenia, szczególnie ważny wydaje mi się cytat, w którym omawiane jest to, że warto o siebie dbać PRZED zachorowaniem, a nie po. Niestety, niektórzy uczą się dopiero na swoich błędach pomimo, że zasady zdrowego odżywiania to nie jest przecież żadna tajemnica, a już na pewno nie w dobie internetu.

  • Od jutra rozpoczynam odchudzanie, kto się
    odchudza ze mną? Znalazłam w google dobry plan na odchudzanie, wygoglujcie sobie – xxally mój sukces w odchudzaniu

  • Naprawdę zdrowie jest bardzo ważne! Bez zdrowego jedzenie nie mamy szans nie chorować. Warto dodawać także do swojej diety tzw. „superfoods” aby doładować się witaminami ze zdrowych źródeł czyli owoce!

Odpowiedz na „NaturaonlineX