Podstawy

Zalety i zasady zdrowego odżywiania

Trzeba słuchać swojego ciała. Nasze ciało reaguje na troskę, którą mu okazujesz.

Proces jedzenia jest prawdopodobnie najbardziej intymną interakcją z naszym światem – to co jemy, staje się częścią naszego organizmu. Lecz inne czynniki takie jak aktywność fizyczna, zdrowie emocjonalne i psychiczne oraz dobry stan środowiska, są równie istotne.

Organizm nasz czerpie korzyści ze związków chemicznych obecnych w żywności, gdy dostarczane są razem: odrzuca jedne i przyswaja drugie, tak jak uznaje za słuszne. Trudno bardziej to zaakcentować – to podstawa rozumienia, czym jest dobre odżywianie.

Zacznij o siebie dbać, zanim zachorujesz, a wtedy zawsze będziesz zdrowy.

Korzyści płynące ze zdrowego stylu życia są ogromne. Dzięki niemu można:

  • żyć dłużej,
  • czuć się i wyglądać młodziej,
  • mieć więcej energii,
  • stracić na wadze,
  • obniżyć stężenie cholesterolu,
  • zapobiec chorobie serca,
  • obniżyć ryzyko wystąpienia nowotworów,
  • zachować wzrok na stare lata,
  • zapobiec cukrzycy,
  • znacznie zmniejszyć potrzebę stosowania leków,
  • zachować mocne kości,
  • zapobiec kamieniom nerkowym,
  • złagodzić zatwardzenie,
  • obniżyć ciśnienie krwi,
  • pokonać artretyzm,
  • i wiele więcej….

Nie starajcie się doszukiwać przyczyn braku zdrowia, niepowodzeń w kimkolwiek. Wszystko w pierwszej kolejności jest zawarte w nas samych i zależy od naszego myślenia, świadomości, harmonii duchowych i fizycznych procesów organizmu. To tylko niektóre korzyści. Wystarczy zmienić dietę, nie ma prostszego sposobu, względnie pozbawionego wysiłku i niosącego tak niezwykłe korzyści.

Należy żyć nie po to, aby jeść, a jeść po to, aby żyć
–  Sokrates
Podstawowe zasady odżywiania:
  • Wzajemny stosunek produktów żywnościowych powinien być następujący:
    – pokarm pochodzenia roślinnego około 50-60%
    – węglowodany 20-30%
    – białka 5-10%
  • Stopniowo wykluczaj ze swojego jadłospisu wszystkie rafinowane i nienaturalne produkty (wędliny, margaryny, przetwory, ocet spirytusowy, białą mąkę, zupy w proszku, różne sosy, wyroby cukiernicze, itp.).
  • Ograniczaj do minimum spożycie cukru i produktów zawierających cukier oraz jego dietetycznych zamienników (cukier zastąp miodem lub stewią).
  • Ogranicz spożycie środków pobudzających (kawy, czarnej herbaty, mięsa, bulionów mięsnych, mocnego alkoholu).
  • Zredukuj do minimum spożycie pieczywa drożdżowego.
  • Jedz wszystko, co rośnie na ziemi, w ziemi, na drzewach (spożywaj w postaci surowej, gotowanej, kiszonej, suszonej, dobrze byłoby, gdyby produkty były wyhodowane w rejonie, w którym mieszkasz).
  • Nie gotuj i nie siadaj do stołu w gniewie.
  • Płyny pij nie później niż 10-15 minut przed jedzeniem i po 1,5-2 godzinach po jedzeniu. Po jedzeniu przepłukaj jamę ustną 2-3 łyżkami wody.
  • W związku z ciągłym odwodnieniem organizmu zaczynając od rana, na czczo pij wodę (najlepiej ciepłą, może być z cytryną), pij w ciągu dnia wodę z dodatkiem odrobiny soli (1g na 1 l wody albo 0,5 płaskiej łyżeczki na 2 l wody).
  • Naucz się dokładnie przeżuwać pokarm, aż do chwili gdy zniknie w ustach specyficzny dla niego smak (proces zaspokojenia głodu odbywa się szybciej, zjadasz mniej jedzenia i unikasz nadmiernej otyłości).
  • Jedzenie nie jest głównym warunkiem zdrowia, ważniejsze są: ruch, oddychanie świeżym powietrzem, zabiegi wodne (kąpiele, naprzemienne prysznice) i pozytywne nastawienie do życia.
  • Przestań liczyć kalorie, cyfry na opakowaniach powstały w drodze teorii, a w praktyce, wewnątrz układu trawiennego proces spalania posiłków jest zupełnie inny.
  • Możesz jeść tak dużo, jak chcesz, a mimo to tracić na wadze – pod warunkiem, że jesz  właściwe pokarmy.
  • Nie myl uczucia głodu z apetytem, pierwsze to oznaka chorego układu trawiennego, drugie – oznaka zdrowia. Długotrwały głód powoduje spowolnienie metabolizmu, czyli reakcję obronną organizmu.

9 komentarzy

  • Bardzo ciekawe przemyślenia, szczególnie ważny wydaje mi się cytat, w którym omawiane jest to, że warto o siebie dbać PRZED zachorowaniem, a nie po. Niestety, niektórzy uczą się dopiero na swoich błędach pomimo, że zasady zdrowego odżywiania to nie jest przecież żadna tajemnica, a już na pewno nie w dobie internetu.

    • No niestety teraz ludzie myślą, że są mądrzejsi niż specjaliści i naukowcy, no bo przecież zytałam o tym na fejsbuku to wiem.

      Niestety głupota ma fajną broń. Selekcja naturalna. Jak ktoś jest głupi to długo nie pożyje.

  • Od jutra rozpoczynam odchudzanie, kto się
    odchudza ze mną? Znalazłam w google dobry plan na odchudzanie, wygoglujcie sobie – xxally mój sukces w odchudzaniu

  • Naprawdę zdrowie jest bardzo ważne! Bez zdrowego jedzenie nie mamy szans nie chorować. Warto dodawać także do swojej diety tzw. „superfoods” aby doładować się witaminami ze zdrowych źródeł czyli owoce!

  • O tak. Bardzo ważny wpis. Przeciwdziałać nie leczyć. Większość z nas zaczyna ćwiczyć dopiero jak im siądą plecy lub lekarz da polecenie, że powinni zadbać o ruch. To samo tyczy się odżywiania. Dopiero jak zacznie nam coś dolegać zaczynamy myśleć o zmianie przyzwyczajeń. Dbajmy o siebie a nie będziemy płakać za utraconym zdrowiem.

Pozostaw komentarz