5 Przemian

Jesień – Przemiana Metalu – Smak ostry

Pathway in the autumn forest
Smak ostry ma charakter otwierający, rozpraszający i poruszający.
Do przemiany Metalu należą płuca i jelito grube.

Smak ostry ma naturę małego Jin – kieruje energię Czi w górę i na zewnątrz. Płuca przesyłają energię Czi do nerek i pęcherza moczowego i kontrolują wątrobę. Smak ten jest potrzebny do aktywizacji przepływu energii Czi i krwi.

Co powoduje smak ostry?
  • pomaga usuwać zimno i wilgoć (herbata z imbirem lub grzane wino – otwierają pory, dochodzi do potów i zimno zostaje wydalone),
  • jest niezbędny przy naszym sposobie odżywiania (pożywienie bogate w mięso i tłuszcze), umożliwia właściwe wykorzystanie i rozprowadzenie w organizmie powstałej energii,
  • zimne stopy, konieczność nocnego oddawania moczu, słaby popęd płciowy i bóle pleców po przebudzeniu, zmniejszające się pod wpływem ruchu (osłabienie Jang nerek) można zlikwidować używając niewielkich ilości ostro-ciepłych potraw regularnie jedzonych lub pitych w formie naparów,
  • przy niskim ciśnieniu krwi, niedoborze Czi i Jang należy regularnie używać małych ilości ostro-ciepłych przypraw.
Osoby aktywnie uprawiające sport nie potrzebują smaku ostrego w takiej ilości jak osoby żyjące w bezruchu.

Jesienią przeważa w organizmie susza, chociaż w naszych szerokościach geograficznych nie odnosi się takiego wrażenia. We wnętrzu organizmu panuje jesienny nastrój: soki przemieszczają się w głąb ciała, tak że płuca i jelito grube mają tendencję do wysychania, objawiającą się suchym kaszlem i zatwardzeniem. Ryż, rzepa, rzodkiewka i białe warzywa, takie jak: kalarepka, kalafior i wężymord (skorzonera) wzmacniają i chronią organy Przemiany Metalu. Jednocześnie należy przygotowywać ciało na nadejście zimnej pory roku przez wzmacnianie odporności. Do tego celu nadaje się por, cebula, świeży imbir, inne ostre przyprawy i baranina. Zawartość białka w pożywieniu powinna teraz zostać zwiększona przy pomocy mięsa, ryb, jajek, warzyw strączkowych i orzechów. Wzmacniające zupy i potrawy jednodaniowe są pożywną podstawą rozwijania odporności przeciwko niesprzyjającym zimowym warunkom.

Produkty o smaku ostrym:

Warzywa: cebula, szalotka, szczypior, por, jarmuż, kalarepa, kalafior, rzodkiew, rzodkiewka, seler naciowy, seler, chrzan, czarna rzepa, ostra papryka

Zboża: ryż, owies, płatki owsiane

Produkty mleczne: ser mocno sfermentowany, sery pleśniowe

Mięso: indyk, gęś, dziczyzna: bażant, dzik, jeleń, kuropatwa, przepiórka, zając

Napoje: Yogi tea, whiski, wódka, alkohole wysokoprocentowe, grzane wino, herbata miętowa, imbirowa

Przyprawy: kora cynamonu, chili, curry ostre, gałka muszkatołowa, goździki, ziele angielskie, pieprz czarny, pieprz cayenne, imbir suszony i świeży, anyż gwiaździsty, czosnek, gorczyca, goździki, kardamon, kminek, kumin, chrzan, kolendra, liść laurowy, ostra papryka, oregano, czarnuszka, koper,  tymianek – suszony, skórka mandarynki i pomarańczy

Pozostaw komentarz