Oddychanie

Oddychanie – sekret zdrowia

oddychanie

Bez wyżywienia człowiek może żyć kilka tygodni, bez wody kilka dni, ale już bez powietrza zaledwie kilka minut.

Prawidłowe oddychanie jest najlepszą drogą do zdrowia i co ciekawe może nas do niego zaprowadzić najszybciej.

Przy długotrwałym i płynnym wydechu zmniejsza się częstotliwość oddychania, w organizmie zatrzymuje się dwutlenek węgla, który usuwa skurcz naczyń, poprawia się ukrwienie narządów, procesy metaboliczne i stan człowieka ulega poprawie.

Znaczenie gimnastyki oddechowej polega na tym, że zmieniając zwyczajowy sposób oddychania gromadzimy w organizmie dwutlenek węgla (CO2), który jest nam niezbędny do reakcji wymiany komórkowej. Tlen jest dla nas nieodzowny do procesów utleniania i dlatego należy oddychać czystym i świeżym powietrzem. Wszystkie pozostałe reakcje chemiczne zachodzące w organizmie są uzależnione od koncentracji CO2.

Wschodni mędrcy lubią mawiać:
„Im dłuższy jest wydech tym dłuższe jest życie”.

Jeśli oddychamy powoli i jeszcze dodatkowo zatrzymujemy oddech to we krwi poprawia się wymiana gazowa i gromadzi się niezbędny dla procesów wymiany komórkowej dwutlenek węgla. Właśnie na tym polega sekret zdrowia i długich lat życia.

Często po 3-5 godzinach spaceru po lesie, gdzie powietrze jest wyjątkowo nasycone tlenem (szczególnie gdy oddycha się głęboko) wracamy do domu rozbici, zmęczeni, z tzw. ciężką głową, a nieraz z bólem głowy. Wszystko to dzieje się dlatego, że w organizmie zmniejszyła się koncentracja CO2.

Jak oddychać prawidłowo?

Podstawowa zasada: wydech powinien być zawsze dłuższy od wdechu. Oddychać naturalnie – brzusznie, to znaczy tak jak małe dzieci w wieku 3-5 lat.

Jogowie twierdzą: Oddychać przez usta to biec ku śmierci.

Oddychanie zdrowotne

Ćwiczenia najlepiej wykonywać w pozycji leżącej, ale można również w siedzącej lub stojącej. Wdech przez nos przez 2 sekundy, wstrzymać oddech na 8 sekund, wypuścić powoli powietrze przez nos przez 4 sekundy. Ćwiczyć 2 minuty rano i wieczorem.

Oddychanie oczyszczające

Oczyszcza płuca, stymuluje ośrodki oddechowe, odmładza i regeneruje komórki organizmu. Wdech przez nos przez 2 sekundy, wstrzymanie oddechu przez 3 sekundy, po czym złożonymi jak do gwizdania wargami wypuszczać powietrze cienką strużką przez 12 sekund, resztki powietrza energicznie wypuścić. Ćwiczyć 2 minuty rano i wieczorem.

Oddychanie słoneczno-księżycowe

Badania wykazały, że istnieje określony rytmiczny system oddychania przez lewy i prawy otwór nosowy, który zmienia się każdego dnia. Strumień powietrza przechodzący przez prawy otwór nosowy oddziałuje na procesy pobudzające, a przez lewy na procesy hamujące.

Jeśli jest zatkany lewy otwór nosowy to jesteście ciągle w stanie napięcia nerwowego i cierpicie na bezsenność. Jeśli jest zatkany prawy otwór nosowy to organizm znajduje się w stanie ciągłego zmęczenia.
Kciukiem prawej ręki zakryć prawy otwór nosowy, wciągnąć powietrze przez lewą dziurkę przez 2 sekundy, wstrzymanie oddechu 2 sekundy, wydech 4 sekundy, następnie kciukiem lewej ręki zatkać lewy otwór nosowy i wykonać powyższy cykl. Ćwiczenie powtarzać na przemian po 10-12 razy dla każdego otworu nosowego.

Powyższy cykl oddychania uspokaja system nerwowy, poprawia ogólne samopoczucie, likwiduje zmęczenie, pomaga zwalczyć katar, przynosi ulgę w bólach głowy i bólach reumatycznych.

Wietnamski typ oddychania

Powoli wciągnąć powietrze, przy czym maksymalnie wypiąć brzuch przez 2 sekundy, wstrzymanie oddechu przez 2 sekundy, powolny wydech starając się maksymalnie wciągnąć brzuch przez 4 sekundy, wstrzymanie oddechu 2 sekundy. Wykonywać w 1 tygodniu – 10 powtórzeń, w 2 tygodniu – 15 powtórzeń, w 3 tygodniu – 20 powtórzeń, po miesiącu wykonywać od 30 do 60 powtórzeń w zależności od samopoczucia.

Ten sposób oddychania jest wspaniałym masażem układu pokarmowego, jelit, jelita grubego, wątroby, trzustki.

Jak sposobem domowym nauczyć się oddychania brzusznego?

Położyć się na plecach, na brzuchu postawić słoik z wodą, a na klatkę piersiową – książkę i oddychać tak, aby książka i słoik podnosiły się równocześnie, a potem podnosił się tylko słoik. Po 1-2 tygodniach przyswoicie sobie zasady oddychania brzusznego na tyle, że będziecie to robić w sposób automatyczny.

Co nam daje prawidłowe oddychanie?

Świadome wstrzymanie oddechu zwiększa harmonijne rozprowadzenie energii po całym ciele, poprawia pracę gruczołów wydzielania dokrewnego, wzmaga rytm serca, sprzyja lepszemu nasyceniu krwi tlenem, a więc przyspiesza procesy utleniania,  a co za tym idzie ciężar ciała zaczyna spadać.

Oddychać powinnyśmy nosem, sprzyja to jonizacji tlenu, który przy tym zmieni ładunek na ujemny, dzięki czemu proces tworzenia oksyhemoglobiny w płucach odbywa się łatwiej. Oprócz tego powietrze przechodząc przez jamę nosowo-gardłową ogrzewa się co służy jako środek profilaktyczny przeciwko chorobom przeziębieniowym. Ćwiczenia oddechowe należy wykonywać na świeżym powietrzu lub w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu.

źródło: „Jak żyć długo i zdrowo” – Michał Tombak, „Endoekologia zdrowia” – Iwan Nieumywakin, Ludmiła Nieumywakina

2 komentarzy

  • Prawie pol wieku temu potwierdzono to  w Instytucie Biologii Doswiadczalnej i Medycyny Akademii Nauk ZSRR. Po 20 latach intensywnej pracy i badan nad astma oskrzelowa profesora Konstantin P. Buteyko odkryl, ze glebokie oddychanie jest przyczyna nie tylko astmy oskrzelowej, ale tez innych najbardziej zabojczych chorob cywilizacyjnych, w tym nadcisnienia, cukrzycy czy raka i przedwczesnej smierci.

Odpowiedz na „Oddychaj mądrze - Akademia NaturyX